Olika populära butiker

Bershka

En populär märkeskedja som inriktar sig främst på ungdomskläder och trender är Bershka. Klädmärket grundades i april 1998 i Arteixo som ligger i Spanien. Företaget ägs av ett annat företag som heter Inditex och det grundades tio år innan, det vill säga år 1988. Företaget anses svara en budgetklädkedja från Spanien eftersom de har låga priser. Trots de så har de intäkter på 1,664 miljarder euro, enligt en studie från 2014. Totalt över hela världen har de sammanlagt 639 stycken butiker i sammanlagt 42 länder.

Exempel på länder förutom Spanien är Turkiet, Estland, Jordanien, Egypten, Litauen, Montenegro, England, Singapore, Rumänien, Grekland, Serbien, Kroatien, Ryssland, Ungern, Colombia, Holland, Mexiko, Italien, Malta, förenade Arabemiraten, Irland, Bosnien, Hong Kong, Makedonien, Österrike, Belgien, Portugal, Polen, Guatemala, Slovenien, Cypern, El Salvador, Venezuela, Lettland och Frankrike. Ytterligare ett spanskt märke vid namn Zara som du kan läsa mer om längre ner, har samma ägare som Bershka.

Ägaren och även medgrundaren av Inditex Group heter Amancio Ortega. Han är 82 år gammal med spansk nationalitet. På grund av det han har grundat så är han numera en av världens rikaste personer i hela världen. Andra märken som ägs av Inditex är även Pull & Bear, Zara Home, Massimo Dutti, Stradivarius, Uterqüe och Oysho.

Bershka presenterar sig själva som en referenspunkt när det kommer till mode och att utöka sig i världen. Två år efter att företaget har skapats så hade det redan 100 butiker världen över. Många som doktorerar i modetrender anser att Bershka är ett av de klädmärken som involverar sig mest i ungdomar och allt vad de innefattar med sociala närverk och tekniken.

På framförallt deras tröjor förekommer det ofta tryckta bilder som ingår i kategorierna musik, modern grafik, skränar, fashion och färger. De är även många texter på tröjorna som man kan se är trendigt, då många av texterna har en feministisk eller jämställd mening.

Zara

En av världens mest populära klädmärken hade sin start år 1975 då Zara öppnade sin första butik i den spanska staden A Coruna, som ligger vid kusten. Det var en milstolpe i företagets historia. Varför det har gått så bra för just Zara finns det många anledningar till, men en stark faktor är att företaget alltid har varit trogen till sina kärnvärden, värderingar och prioriteringar. De vill alltid förbättra kvaliteten på kundtjänsten samt att ta ett ansvarsfullt och attraktivt sätt att få företaget att ligga i trenden. Företagets nyckelord och de cheferna själv definierar företaget med är hållbarhet, tydlighet, funktionalitet och skönhet. Att arbeta som designer åt Zara är inget lätt jobb.

De måste alltid hålla koll på kommande trender, vad som är trendigt just nu och eventuellt skapa trender som kommer att bli stora. Designerna är utspridda på avdelningarna ”Woman, Man and Kids”, där de givetvis har olika kläder men de försöker alltid se till att matcha kläder och att alla ska vara i trenden. Det vill säga att leverera plagg och idéer i rätt ögonblick och på rätt ställe. Företaget använder sig av ett avancerat system som kallas RFID, vilket står för Radio Frequency Identification Technology.

Det systemet hjälper butikerna och företaget att spåra vart de mest efterfrågade plaggen finns runt om i världen, för att sedan kunna skicka dem till kunderna som efterfrågar plagget. Detta har gjort att Zara har växt enormt mycket då de ofta har nöjda kunder. Dessutom lägger kunderna ner tid och energi på att få tag på Zaras plagg, vilket ökar efterfrågan ännu mer.

Zara har nu 96 butiker runt om i världen, samt 46 nätbaserade butiker, det vill säga hemsidor som är gjorda för 46 olika länder. Något som är speciellt med Zara är att man kan köpa ett plagg på deras hemsida och hämta ut det i deras butik, istället för att slippa betala frakt och vara hemma för att ta emot paketet.

En flaggskeppsaffär är en butik som de flesta stora märken har för att visa upp det företaget tillverkar och står för. Dessa har underlättat för Zara att visa deras fokus på förbättrad kundupplevelse och hållbarhet. Företaget har även ett system för återvinning av sina egna kläder som kunderna kan vända sig till.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *