Mode enligt ELLE

Kort om ELLE

Du kanske har hört talas om tidningen ELLE? Tidningen finns även på nätet eller i en app på mobilen. ELLE är nämligen inte längre en tidning utan ett helt företag som främst fokuserar på mode och trender. Många föredrar att ständigt hålla sig uppdaterade av ELLE för att hålla sig själva uppdaterade på mode då de är internationellt de främsta modeföretagen i världen. ELLE kommer ursprungligen från Frankrike, som är ett väldigt trendmedvetet land sedan lång tid tillbaka, men finns numera i större delar av Europa, USA och många andra länder.

Den startades upp 1945 och skrivs numera i ett flertal olika språk då den publiceras i 44 olika länder. Det tidningen behandlar är främst mode för kvinnor, men även annat som samhällsrelaterade frågor, exempelvis kroppsideal. Ägare av företaget är Lagardère Group som kommer från Frankrike.

Vad är mode enligt ELLE?

ELLE hjälper sina medlemmar att hålla koll och bevaka de senaste trenderna och vart man kan hitta den absolut hetaste shoppingen. De hjälper även med tips på hur man kan klä upp respektive klä ner en outfit, samt hur man kan styla den med accessoarer. Enligt ELLE, som de skriver i sina magasin och på sin hemsida, så är inte trender bara något snyggt och populärt för tiden, utan de har oftast en koppling till samhällsfrågor och en symbolisk mening. Sara Danius, en trendmedveten kvinna, som blev intervjuad av ELLE berättar att den så kallade knytblusen som knyts uppe vid halsen har gått från att vara gammaldags och tråkig till att bli en symbol för förändring, kvinnokamp och frigörelse. Blusen är väldigt aktuell just nu, och är starkt kopplad till samhällsfrågan om jämställdhet.

Den 12 april 2018 lämnar Sara Börshuset i Stockholm, klädd i en knytblus och är inte längre sekreterare på Svenska Akademin. Knytblusen symboliserar just henne då. Samma dag twittrar Journalisten Camilla Wagner som är vd för Klara K att fredagen den 13 april ska alla bära knytblus för att hylla Sara som gör det. Hon väljer även att hashtaga #inteminakademi. Det hela började med att Sara Danius skriver på din Facebook att hon ville sätta sig utanför Börshuset i Stockholm och strejka för hunger. På inlägget svarar en vän till Sara att hon vill följa med och dessutom bära en knytblus. Sara kände då när hon såg kommentaren att det var den bästa hyllningen de kunde göra.

I och med att Sara är en stilikon så är hennes knytblusar legendariska. Camilla anser även att bära knytblus eller att ha en scarf runt halsen är något som alla kan göra, som samtidigt är en tyst, diskret men kraftfull demonstration. Sara berättar att hashtagen #knytblus är en av få hashtags som är absolut mest populärast på sociala medier för tillfället. Hashtagen trendar på både Facebook, Twitter och Instagram och många använder sig av den för att visa sitt stöd för Sara Danius. Camilla Wagner anser att detta är den positiva sidan av sociala medier och trender inom modevärlden.

Denna trend att lett till att kvinnor på bussen eller på stan nickar åt varandra i samförstånd om tanken bakom knytblusen. De visar solidaritet. Även Maragret Thatcher hade på sig en knytplus, flitigt och inte av någon slump när hon var politisk ledare i Storbritannien.

Philip Warkander som är doktor i modevetenskap berättar att knytblusen har funnits som en trend länge, då den hade sitt genomslag i slutet av 1970-talet samt i början av 1980-talet. Knytblusen har alltid haft en speciell innebörd men nu på senaste dagar har den uppmärksammats extra.

Philip anser att varför knytblusen har en så feministisk innebörd är från den tiden då kvinnor i västvärlden äntligen fick arbete inom tjänstemannasektorn, så var det många kvinnor som valde just knytblusen. Eftersom de var tvungna att passa in på kontoret och den dresscode som finns där så var knytblusen ett bra alternativ. Därav symboliserar plagget feminism och är samtidigt professionell.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *