Hypebeast klädstil

Vad är hypebeast för klädstil?

Det finns många olika definitioner om vad hypebeast egentligen är, och troligtvis finns det ingen definition som är helt korrekt. Som många andra klädstilar så varierar de från person till person, och alla gör de till sin egen grej, så som det ska vara. Däremot finns det en ”röd tråd” man kan se som tillhör hypebeast stilen, som är otroligt populär för tillfället. Det som är speciellt är ett par byxor med knappar eller ränder längs utsidan, en magväska och ett par maxade, stora sportiga sneakers. En definition av en person som är hypebeast är en person som samlar på kläder, accessoarer och skor bara för att kunna imponera på andra. De vill gärna visa att de har råd att visa att de har råd genom att sticka ut på detta sättet.

Många tror att denna typ av stil är billig bara för att det inte är stilrent, men de kan vara minst lika dyrt. Dessutom finns det många som köper magväskor från exempelvis Gucci och är hypebeast. Dessutom är det en definition att hypebeast-personer vill köpa varenda par av Nike-sneakers som exempelvis Jay-Z hade på sig under en konsert. Eller den person som kan sitta och köa i 10 timmar för att få chans att köpa ett par Yeezys av Kanye West.

Kappa

I Italien, rättare sagt Turin år 1916 grundades Kappa. Märket tillverkar främst sportutrustning men har på senare tid gått över till hypebeast stilen. Inom framförallt fotbollen har kappa varit stort, men har inte varit speciellt populärt de senaste åren förrän nu. Förr producerade Kappa tröjor till bland annat storlagen Real Betis, Botafogo, Werder Bremen, Leeds United och AS Roma. Eftersom att Roma vann italienska mästerskapen år 2001 så har kappatröjor varit en stor betydelse för Italien och Rom.

Det som är specifikt för kappas tröjor förr var att de var tajta. Numera är det inte speciellt vanligt att fotbollslag har Kappa som tröjleverantör, förutom FC Köpenhamn och IFK Göteborg, men det är desto mer vanligare att personer använder det till vardags.

De byxor som är mest populära från kappa är deras byxor som har en rand på varje byxben på sidan, och i randen upprepas Kappa-loggan efter varandra. Kappa loggan är svår att missa och ta fel på, då den har en man och en kvinna som lutar sig och har ryggarna mot varandra. Dessutom är det populärt att ha deras huvtröjor med en stor kappa logga på ryggen, gärna i en rosa färg. Ett par Kappa-byxor kostar ungefär 700-900 svenska kronor, vilket är mycket mer än vad många tror.

Fila

Ett klädmärke som är extremt populärt för tillfället är Fila, som har minst sagt haft en speciell karriär. Märket tillverkar i grund och botten sportkläder och sportskor. Det var två bröder som heter Fila i efternamn som grundade märket år 1911 i staden Biella i norra Italien. Till en början var kläder anpassade till invånarna i de området som är de italienska alperna, det vill säga skidkläder.

Det var inte förrän på 1970-talet som man började tillverka sportkläder, och det var även då märket hade sin populäraste period om man bortser från nutid. På 70-talet var det även mycket underkläder där även Björn Borg och Ingemar Stenmark gjorde reklam för företaget. Numera är Fila inte längre italienskt utan det ägs av sydkoreanen Gene Yoon och har sitt huvudkontor i Seoul.

Det är en anledning till varför Fila har blivit såpass hypat igen, för att sydkoreanen äger det, och Asiens mode har tagit över trender i modevärlden. Fila var inte speciellt populärt på tidigt 2000-tal, då det ansågs vara ett billigt sportmärke som inte var något vidare. Det kunde säljas på outlets för en fjärdedel av det pris det säljs för idag. På den tiden var andra märken som Nike och Adidas större, men nu när Fila har kommit igen har Nike exempelvis blivit mindre trendigt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *